Heeft u wel eens moeite met uw collega’s en merkt u dat u of uw team lijdt onder sommige groepsprocessen? Dan bent u bij Innerqi op het juiste adres, want wij gaan aan de slag met u om deze processen te verbeteren. Samen staan we stil bij wat er allemaal mogelijk is en dat is heel erg veel. Een van de trainingen die wij bij Innerqi aanbieden is de training communicatieve vaardigheden. In een training communicatieve vaardigheden gaan we aan de slag met de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Een training communicatieve vaardigheden is een reis die u maakt door al uw eigenschappen, zichtbaar en onzichtbaar. Samen gaan we stil staan bij zaken als aandacht, luisteren, begrip maar ook bij zaken als kritiek en conflict. Communiceren bestaat bij de gratie van conflict. Er zijn vele prachtige boeken geschreven over de nuances van taal en non-verbale communicatie. Ruzie maken wordt door veel mensen ervaren als iets naars, maar conflicten hoeven niet per definitie uit te monden in ruzies. Wat we bij een training communicatieve vaardigheden proberen duidelijk te maken is dat stil staan bij conflicten iets goeds is en niet iets naars of iets engs. Zeggen waar het op staat is goed. Sterker nog, het leren aangeven van de eigen grenzen is noodzakelijk. Als u interesse heeft in het volgen van een training communicatieve vaardigheden samen met uw team of alleen, dan kunt u op onze website de mogelijkheden vinden. Kijk dus voor de mogelijkheden op onze website en maak de beste keuze direct. Innerqi heeft een aantal centrale thema’s, te weten;
- de kracht van samenwerken
- conflicten en ruzie
- leren communiceren
- leren luisteren
- leren kijken
Training communicatieve vaardigheden; inzichten verwerven
Inzichten verwerven in het eigen gedrag, leert u tijdens een training communicatieve vaardigheden. Deze vaardigheden maakt u zich eigen door samen te kijken naar wat er precies gebeurd wanneer u tegen dingen aanloopt die te maken hebben met communicatie in brede zin. Onze training communicatieve vaardigheden laat zich kenmerken door een open vizier en het werken met paarden. In onze trainingen maken wij gebruik van oefeningen met paarden om mensen als het ware een spiegel voor te houden. Paarden zijn zeer gevoelige en vriendelijke dieren. Paarden zijn daarnaast ook kuddedieren die door de geschiedenis heen altijd hebben samengewerkt met mensen. In de samenwerking tussen mens en dier is een duidelijke manier van communiceren zeer belangrijk. Paarden reageren alleen als de ruiter een duidelijke boodschap overbrengt. In ieder ander geval zal de ruiter aan het kortste eind trekken en het paard niet doen wat hij wil. Dat werkt ook zo in de communicatie met mensen. Als u niet goed weet hoe u uw collega’s moet benaderen, dan zult u merken dat u steeds opnieuw tegen problemen met de communicatie aanloopt. Deze problemen kunnen zich op verschillende manieren uiten. Enerzijds is het mogelijk dat uw werk onder deze slechte vorm van communiceren lijdt, anderzijds is het mogelijk dat u het op uw werk door slecht contact met collega’s minder leuk vindt. In beide gevallen zal uw werk er onder lijden. Het zal dus ten kosten gaan van het functioneren van een bedrijf, want bedrijven bestaan nu eenmaal bij de gratie van hun werknemers. In een training communicatieve vaardigheden wordt met behulp van allerlei cases gekeken naar hoe de communicatie er bij uw team voorstaat. Een training communicatieve vaardigheden levert u dan ook altijd wat op. Het draagt bij een betere sfeer op de werkvloer en een training communicatieve vaardigheden draagt tevens bij aan een beter functionerend bedrijf doordat mensen met veel meer plezier naar hun werk gaan. Dat is nu precies waar wij naar streven. Mensen moeten zich goed voelen en daarvoor bieden wij in een training communicatieve vaardigheden de handvatten. Neem contact met ons op als u meer wilt weten over de mogelijkheden. Wij zullen onze trainingen altijd toespitsen op uw team.
Bewustwording
De laatste jaren zien wij dat er veel meer bedrijven zijn die zich bewust zijn van het belang van een goede communicatie. Bedrijven houden zich dus veel meer bezig met hoe hun teams werken en denken na over de mogelijkheden om dit ook in stand te houden. Leuke bedrijfsuitjes waarin ook eens wordt stil gestaan bij de verhoudingen in de groep, zijn erg in zwang en dat is niet verwonderlijk. Het samen doorbrengen van tijd in een andere omgeving dan de werkvloer, maakt dat de verhoudingen op scherp worden gesteld en dat kan behoorlijk leerzaam maar ook vaak confronterend zijn. Wij gaan tijdens een training communicatieve vaardigheden altijd heel persoonlijk te werk. Dat kan voor sommige mensen best wel eens spannend zijn. De een heeft immers meer ervaring met het praten over gevoelens en ervaringen dan de ander. Door met aandacht naar elkaar te luisteren komen er vaak dingen boven drijven die al een tijd speelden. Het is zaak dat u leert om op het moment dat er zich iets voordoet, u ook adequaat handelt door direct te reageren en te laten weten wat u van een bepaalde situatie vindt. Maar hiervoor moet u wel weten waar u grenzen liggen en dat kunt u ontdekken door u meer bewust te worden van uw automatische gedachten stroom. Met deze ‘stroom’ doelen wij op ons gedrag dat haast automatisch gestuurd wordt door onze geschiedenis en door onze vaste patronen. Stilstaan bij ons patronen maakt dat we ze leren kennen en kunnen doorbreken. Op naar een betere sfeer en een fijne samenwerking!